۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲

مهر گزارش می دهد؛

ماجرای جالب سرویس های بهداشتی بدون آب/ مصوبه ای که بین راه ماند

ماجرای جالب سرویس های بهداشتی بدون آب/ مصوبه ای که بین راه ماند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: اواخر سال 86 بود که دولت نهم وعده کرد هزار سرویس بهداشتی بین راهی احداث کند که البته احداث این سرویس های بهداشتی تا پایان عمر دولت دهم هم محقق نشد تا شاهد بلاتکلیفی ساختمان سرویسهای بهداشتی بدون تامین آب و برق باشم.

به گزارش خبرنگار مهر، ماجرای سرویس های بهداشتی بدون آب و برق که سهم استان لرستان از آنها 25 مورد است، روایتی است که استاندار لرستان در مورد آن می گوید که با احداث این سرویسهای بهداشتی بدون آب و برق مردم به ما می خندند و حق هم دارند که بخندند.

ماجرای احداث هزار سرویس بهداشتی در کشور به وعده اسفندیار رحیم مشایی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی برمی گردد، آنجا که وعده کرد تا قبل از سال 1390 در هر 25 کیلومتر از راه های کشور یک سرویس بهداشتی ساخته می شود.

از این تعداد سرویس بهداشتی سهم استان لرستان 65 سرویس بهداشتی بوده که آخرین وضعیت آنها حکایت احداث تعدادی سرویس بهداشتی بدون آب و برق است؛ موضوعی که در نوع خود جالب توجه است، هر چند که به نظر می رسد مطابق برخی اظهار نظرها این وضعیت در برخی دیگر از استانهای کشور نیز وجود داشته باشد.

اینکه ابتدا سرویسهای بهداشتی ساخته شوند و سپس به فکر تهیه آب و برق برای آنها بود موضوعی است که بخش عمده ای از جلسه شامگاه گذشته کارگروه گردشگری لرستان را به خود اختصاص داد تا استاندار لرستان از این موضوع به عنوان مصداق کارغیرکارشناسی یاد کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با اشاره به مصوبه احداث هزار سرویس بهداشتی در بین راههای مواصلاتی می گوید: در قالب این مصوبه ایجاد 65 سرویس بهداشتی سهم استان بوده است.

سید قاسم قربانی با بیان اینکه این سرویسهای بهداشتی در کمپینگهای سطح استان احداث شده است ادامه می دهد: از این تعداد متاسفانه حدود 25 سرویس بهداشتی بدون آب و برق هستند.

وی با تاکید بر اینکه تامین آب و برق این سرویسهای بهداشتی بر عهده وزارت نیرو بوده است یادآور می شود: متاسفانه تا کنون برای این سرویسهای بهداشتی امکانات زیرساختی مانند آب و برق تامین نشده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان نیز در اظهار نظری می گوید که این واقعیت تلخ را باید قبول کنیم که احداث این سرویسهای بهداشتی در این مناطق بدون کار کارشناسی و مطالعه صورت گرفته است.

دیانوش چراغی با بیان اینکه تصویب این مصوبه در سفر هیئت دولت به استان تنها برای بالا بردن آمار مصوبات صورت گرفته، یادآور می شود: متاسفانه ساختمانهای این سرویسهای بهداشتی با صرف اعتبارات میلیاردی بدون آب و برق رها شده و تنها بیت المال هزینه شده است.

استاندار لرستان نیز در این رابطه با انتقاد از وجود پروژه های نیمه کاره و غیر کارشناسی در استان لرستان می گوید: متاسفانه احداث این سرویسهای بهداشتی بدون کار کارشناسی نمونه بارز پروژه های تعطیل و نیمه کاره در استان است.

هوشنگ بازوند با طرح این سوال که مگر می شود سرویس بهداشتی بدون آب و برق درست کرد؟ ادامه می دهد: قبل از احداث این سرویسهای بهداشتی ابتدا باید بررسی می شد که در این محل امکان ایجاد زیرساختهای لازم مانند آب و برق وجود دارد و سپس شروع به ساخت ساختمانهای آنها می شد.

وی با تاکید بر اینکه انجام این گونه کارهای غیر کارشناسی خیلی بد است ادامه داد: هر کس که از کنار این سرویسهای بهداشتی می گذرد و وضعیت آنها می بیند به طور قطع از این وضعیت ابراز نارضایتی خواهد کرد.

استاندار لرستان تصریح کرد: با توجه به این گونه فرصت سوزیها در استان، نباید از این پس کار در استان بر اساس آزمون و خطا صورت گیرد چرا که این سیستم به اندازه کافی به این استان ضربه زده است و مردم دیگر تحمل این سیستم را ندارند.

بازوند با بیان اینکه با احداث این سرویسهای بهداشتی بی آب و برق مردم به ما می خندند و حق هم دارند بخندند ادامه داد: هر چه زودتر تکلیف این پروژه های غیر کارشناسی باید مشخص شود.

وی با طرح این سوال که اگر امروز مشکل آب و برق این سرویسهای بهداشتی را حل کنیم فردا تکلیف نگهداری آنها چه می شود؟ گفت: برای رفع این مشکل به شرط وجود برنامه نگهداری از این سرویسهای بهداشتی از سوی میراث فرهنگی استانداری 50 درصد هزینه های تامین آب و برق آنها را پرداخت می کند.

استاندار لرستان افزود: همچنین باید 50 درصد از هزینه های تامین این زیرساختها از سوی شرکتهای وابسته به وزارت نیرو تامین شود.

به هر روی ماجرای سرویسهای بهداشتی ساخته شده در محورهای مواصلاتی به نظر می رسد حکایتی دنباله دار است که از دولت نهم و دهم به دولت یازدهم رسیده و حال باید دید که آیا احداث این سرویسهای بهداشتی بین راهی، به نتیجه خواهد رسید و یا در نیمه راه خواهد ماند.

کد خبر 2189953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha